
Twarz w ruchu łatwiej zinterpretować
30 grudnia 2009, 09:47Naukowcy z Instytutu Cybernetyki Biologicznej Maxa Plancka w Tybindze odkryli, że ludzie lepiej rozpoznają/klasyfikują emocje z twarzy poruszających się, np. na filmie, niż uwiecznionych na zdjęciach, czyli statycznych. By zaistniała taka dynamiczna przewaga, sekwencja wideo musi trwać przynajmniej 100 milisekund (Journal of Vision).

Kogo uznać za Murzyna?
1 września 2010, 09:35Od czego zależy nasze postrzeganie przynależności rasowej innych osób? Według powszechnego mniemania to głównie kwestia barwy. Dwóch australijskich psychologów udowodniło w badaniu, że kolor skóry wcale nie odgrywa decydującej roli.

Piwne okulary utrudniają postrzeganie symetrii twarzy
2 kwietnia 2012, 12:03Pod wpływem alkoholu twarze stają się bardziej atrakcyjne, ponieważ zmniejsza się zdolność do postrzegania asymetrii fizjonomii (Addiction).

Lewy policzek wyraża więcej emocji i jest ładniejszy
23 kwietnia 2012, 08:26Zdjęcia lewej strony twarzy są postrzegane i oceniane jako bardziej miłe dla oka od zdjęć prawej strony twarzy (Experimental Brain Research).

Prozopometamorfopsja - jak to jest widzieć demoniczne twarze?
25 czerwca 2025, 16:15Wyobraźcie sobie, jak trudne musi być życie osoby, która wokół widzi same demoniczne twarze. Prozopometamorfopsja to rzadkie schorzenie neurologiczne, w przebiegu którego chory widzi zniekształcone twarze ludzi. Zniekształcenia dotyczą kształtu,, pozycji, kolorystyki lub tekstury. W większości przypadków zniekształcenia dotyczą wszystkich widocznych twarzy, czy to osób oglądanych na żywo, na ekranie czy na wydruku. Choremu trudno więc ocenić, na ile twarze są zniekształcone.

Dzieci autystyczne odczytują emocje z animowanych twarzy
26 marca 2007, 09:49Dzieci autystyczne mają ogromne trudności z określaniem stanu emocjonalnego innych osób na podstawie wyrazu twarzy, zwłaszcza oczu i układu otaczających je mięśni. Naukowcy z Uniwersity of Nottingham wykazali jednak, że udaje im się to, jeśli oglądają animowane buzie (Child Development).

Portrety filmów
22 lipca 2013, 12:44Koreańscy artyści posłużyli się oprogramowaniem do rozpoznawania twarzy, by zeskanować fizjonomie wszystkich osób występujących w różnych znanych filmach, np. w "Czarnym łabędziu", "Amelii", "Awatarze" czy "Kill Billu". Później je ze sobą zmieszano, by oddać charakter danego dzieła.

Emocje zmieniają dostępność zmysłów
16 czerwca 2008, 09:27Joshua Susskind i zespół z Uniwersytetu w Toronto postanowili eksperymentalnie sprawdzić, czy strach i obrzydzenie zmieniają sposób, w jaki korzystamy ze swoich zmysłów. Wg nich, strach (wyrażający się za pomocą szeroko otwartych oczu, ust i uniesionych brwi) zwiększa dostępność zmysłów, prowadząc do wzmożonej czujności, a obrzydzenie ją zmniejsza (gdy je odczuwamy, cała twarz się kurczy).

Odbiorcy nie mają wątpliwości: Mona Liza się uśmiecha
14 marca 2017, 12:13Mona Liza Leonarda da Vinci to jeden z najsłynniejszych obrazów świata. Historycy sztuki podejrzewali, że poza oczywistą maestrią malarza wpływa na to dwuznaczny wyraz twarzy uwiecznionej kobiety (nie wiadomo, czy jest smutna, czy się uśmiecha). Dla badanych z Fryburga Bryzgowijskiego sprawa okazała się jednak oczywista: w niemal 100% twierdzili, że wygląda na szczęśliwą.

Bo brak im mięśni
17 czerwca 2008, 09:47Wiecznie ponury wyraz twarzy to nie (zawsze) skutek nagromadzenia problemów czy określonego charakteru. Naukowcy z Uniwersytetu w Portsmouth zauważyli właśnie, że osoby, które dysponują mniejszym zestawem grymasów, mają mniejszą liczbę mięśni twarzy niż pozostali ludzie (American Psychological Association Journal).